Ökad global konkurrens har tvingat fram en utveckling mot bantade, effektivare, mer flexibla enheter med större ansvar. Tempot i den tekniska utvecklingen innebär ofta att chefer upptäcker att de inte har fått lära sig det som deras medarbetare kan. Konkurrensen kräver att de företag och individer som inte kan prestera bättre än tidigare inte kommer att överleva på dagens överintecknade, splittrade, instabila marknader. Hur ska vi då kunna öka prestationerna i en situation då utrymmet för befordran och löneökningar minskar inom flertalet områden? För att uppnå optimala prestationer krävs grundläggande förändringar i attityder, i ledarskapsbeteende och i organisationsstruktur.I dag utgör kostnader för löner, förmåner, pensioner, utbildning 40-60 procent eller mer av ett företags operationella kostnader, enligt Accenture. De är alltså förknippade med individerna - människorna. En förbättring i produktivitet med fem procent hos de anställda kan skapa exponentiella förbättringar i lönsamheten.
Men många företagare beter sig allt annat än logiskt när behovet av förändring av ledarskapsbeteende förs på tal. De föredrar att hoppas på, leta efter, betala för eller till och med vänta på en teknisk eller strukturell lösning, istället för att söka skapa en mänsklig förbättring hur enkelt det än skulle vara. Att bygga upp andras självtillit kräver att vi befriar oss från en önskan att kontrollera dem eller att vi låter bli att upprätthålla deras tro på vår egen överlägsna förmåga.
Vi vill att våra barn ska gå om oss och vi blir stolta när de gör det - tänk om vi kunde bli lika stolta när våra medarbetare gör samma sak! Vi kan bara bli vinnare - genom att de presterar bättre och genom den tillfredsställelse det innebär att se dem och att hjälpa dem växa. Men alltför ofta är vi rädda för att förlora vårt jobb, vår auktoritet, vår trovärdighet eller vår egen självtillit.
Fortune Magazine redovisade nyligen de 10 bästa företagen att arbeta på enligt de anställda själva. Med på listan fanns företag som Google och Dreamworks - människor ÄLSKAR att jobba där, inte för att det ger hög lön, representationskort på företaget eller en fin titel utan för att arbetsplatsen beskrivs som en förlängning av hemmet, som att vara med familjen. Kollegor som är roliga och stödjande. Ledare och chefer karakteriseras av genuin omtänksamhet - varenda medarbetare har stor betydelse. SLUTSATS: Företagsverksamhet är inget annat än mänskliga initiativ byggda på högkvalitativa relationer. Den gamla modellen för ledarskap som sätter lönsamhet före människor är död.
Men många företagare beter sig allt annat än logiskt när behovet av förändring av ledarskapsbeteende förs på tal. De föredrar att hoppas på, leta efter, betala för eller till och med vänta på en teknisk eller strukturell lösning, istället för att söka skapa en mänsklig förbättring hur enkelt det än skulle vara. Att bygga upp andras självtillit kräver att vi befriar oss från en önskan att kontrollera dem eller att vi låter bli att upprätthålla deras tro på vår egen överlägsna förmåga.
Vi vill att våra barn ska gå om oss och vi blir stolta när de gör det - tänk om vi kunde bli lika stolta när våra medarbetare gör samma sak! Vi kan bara bli vinnare - genom att de presterar bättre och genom den tillfredsställelse det innebär att se dem och att hjälpa dem växa. Men alltför ofta är vi rädda för att förlora vårt jobb, vår auktoritet, vår trovärdighet eller vår egen självtillit.
Fortune Magazine redovisade nyligen de 10 bästa företagen att arbeta på enligt de anställda själva. Med på listan fanns företag som Google och Dreamworks - människor ÄLSKAR att jobba där, inte för att det ger hög lön, representationskort på företaget eller en fin titel utan för att arbetsplatsen beskrivs som en förlängning av hemmet, som att vara med familjen. Kollegor som är roliga och stödjande. Ledare och chefer karakteriseras av genuin omtänksamhet - varenda medarbetare har stor betydelse. SLUTSATS: Företagsverksamhet är inget annat än mänskliga initiativ byggda på högkvalitativa relationer. Den gamla modellen för ledarskap som sätter lönsamhet före människor är död.
Kommentarer
Skicka en kommentar